Ateliere de educatie muzeala

Ateliere de educaţie muzeală

pedagogie muzeala 1Vizitarea muzeelor este considerată a fi un instrument educativ important, în scopul conştientizării, de către elevi a patrimoniului cultural. În anul 2001, în cadrul Complexului Naţional Muzeal ”ASTRA”, s-a înfiinţat Cabinetul de Pedagogie Muzeală , atelier destinat însuşirii, de către elevi, dar şi de către alte categorii de public, a cunoştinţelor cu privire la cultura şi tradiţiile poporului român, ale minorităţilor din România, dar şi a unor tradiții specifice altor popoare. Programul este realizat, în mare parte, în colaborare cu școlile, şi are un rol foarte important în formarea personalităţii copiilor, în conturarea propriei identități etno-culturale şi în determinarea acestora de a preţui comorile cu care este înzestrat poporul lor.

Colaborarea dintre şcoli şi muzeu se face pe baza unui proiect educaţional, adică pe baza unui cadru în care procesul învăţării integrează munca efectuată deja în clasă, prin care elevii au dobândit cunoștințe și deprinderi culturale. Laboratorul de Pedagogie muzeală existent în cadrul Complexului Naţional Muzeal “ASTRA” - la demisolul Muzeului de Enografie Universală ”Franz Binder” din Piaţa Mică nr. 11 - îi determină pe copii să iasă din absorbţia pasivă a informaţiilor din cadul instituţiilor formale de învăţământ.

 

pedagogie muzeala 2În timpul verii – începând cu 1 iunie, activitatea educațională se desfăşoară, în principal, la Etno-Tehno-Parc, cunoscutul ”Muzeu al copiilor” din Dumbrava Sibiului. În timpul orelor desfăşurate în Muzeul în Aer Liber din Dumbrava Sibiului, copiilor le sunt prezentate elemente ale patrimoniului tehnic din cadrul sectoarele ce compun Muzeul. Ei au posibilitatea să participe la manifestări culturale și de agrement organizate special pentru ei, cum ar fi: Ziua Copilului, Ziua Sugarului etc., la ateliere practice, în cadrul cărora adevăraţii meşteşugari din domeniile diferitelor ocupaţii ale românilor, din diferite zone ale ţării, îi iniţiază în propria lor profesie. În acest sens, putem aminti Olimpiada Naţională “Meşteşuguri Artistice Tradiţionale”, ocazie cu care copiii pot însuşi deprinderi şi tehnici de pictură, olărit, sculptat, brodat ş.a.m.d. Tot în Muzeul în Aer Liber , în zona destinată copiilor, Etno-Tehno-Parc, elementele de învăţare sunt completate de elementele ludice. Astfel, copiii au la dispoziţie jucării tradiţionale (căruţe, hinte etc.), cele 14 machete care prezintă elemente de bază ale patrimoniului şi un adevărat teren de joacă.

În ceea ce priveşte desfăşurarea orelor de Pedagogie Muzeală în Cabinet, copiii primesc o mulţime de informaţii legate de expoziţiile permanente şi cele temporare desfăşurate în cadrul departamentelor: Muzeul de Etnografie săsească “Emil Sigerus”, expoziţia permanentă “Din cultura şi arta popoarelor lumii” găzduită de Muzeul de Etnografie Universală “Franz Binder”, expoziţiile temporare care se desfăşoară la ”Casa Artelor”. Orele sunt susţinute de muzeografi care sunt specializaţi pe anumite colecţii.

 

pedagogie muzeala 3

    

pedagogie muzeala 4

pedagogie muzeala 5

pedagogie muzeala 6